ד"ר ג'וליה גוזמן, המנהלת את השירות לעבודה סוציאלית ב”אסותא מרכזים רפואיים” ומרצה בבית הספר לעבודה סוציאלית, מספרת על המעורבות והתרומה החשובה שלה ושל "אסותא מרכזים רפואיים" בימים אלו.
"למרות שכבר 20 שנה אני מאיישת קו חם בכל מבצע ומלחמה, הפעם זה נשמע ומרגיש אחרת...
ד"ר ג'וליה גוזמן, המנהלת את השירות לעבודה סוציאלית ב”אסותא מרכזים רפואיים” ומרצה בבית הספר לעבודה סוציאלית, מספרת על המעורבות והתרומה החשובה שלה ושל "אסותא מרכזים רפואיים" בימים אלו.
כך היא כותבת:
"למרות שכבר 20 שנה אני מאיישת קו חם בכל מבצע ומלחמה, הפעם זה נשמע ומרגיש אחרת...
זמן קצר לאחר שהחלו להגיע הדיווחים הקשים מהדרום, פתחנו ב"אסותא מרכזים רפואיים" קו חם לעובדים ובני משפחתם לקבלת יעוץ, תמיכה וכלים להגברת החוסן הנפשי. קו חם זה פעיל 24/7 עד היום.
מיד עם פתיחת הקו החלו להגיע פניות – מהורים מודאגים שילדיהם הגיבו בתגובות חרדה קשות לאזעקות, מאנשים שבני משפחתם גרים בדרום, מנשים שבעליהן גויסו בצו 8, מהורים לילדים בשירות סדיר, מעובדים שקרוביהם נעדרים...
הפניות מאוד מגוונות וממשיכות לזרום ביום ובלילה, התוכן שלהן קשה ומורכב.
מטרת ההתערבות הטלפונית הראשונה בקו חם הנה להחזיר את האנשים לרציפות תפקודית, כדי שתחושת המסוגלות תעלה ורמת המצוקה תרד.
אנחנו עוזרות לאנשים לעבור מהמקום הרגשי למקום הקוגניטיבי, שמעודד חזרה לתפקוד. אנחנו מנרמלות את התגובות שעולות, עוזרות להתמודד עם התקף חרדה ומחשבות טורדניות.
לפעמים עוזר לאנשים לעשות יחד תרגילי נשימה או "רק" להקשיב ולתת לגיטימציה לתחושות ורגשות שעולים. במקרים אחרים, אנשים צריכים לקבל משימות כדי לשמור על פעילות, או דווקא להפנות לקבלת טיפול תרופתי.
כל פניה – מהתקף חדרה כשהאדם נמצא במקום בטוח ומשפחתו בריאה ושלמה, ועד האובדן והאבל של מי שאיבד בן משפחה או בן משפחתו נעדר – מקבלת מענה בהתאם.
אין חוקיות או "הוראות הפעלה" מוכנות מראש. לכל אחד כוחות ומשאבים ייחודיים שלו, וחשוב להזכיר לאנשים מה עובד להם בדרך כלל ולעודד אותם להשתמש בכלים האלה.
מפתיע כל פעם מחדש איך שיחה טלפונית של חצי שעה יכולה לסייע ולהקל. כמובן, בחלק מהמקרים נדרשות שיחות טלפוניות כל כמה שעות לקשר טיפולי רציף, תחושה שאת/ה לא לבד, שיש מי שאכפת לו.
בנוסף לקו חם, ערכנו ב"אסותא" וובינר בנושא התמודדות עם המצב ומתן כלים להגברת החוסן, ונפתחו קבוצות פרונטליות ובזום לצוותים לשיתוף ותמיכה. אנשים נכנסים למעגל של חרדה מהחרדה, וחשוב להעניק להם ידע וכלים כדי להפחית מצוקה רגשית.
השבוע מתוכננות הכשרות לצוותים על מודל מעש"ה של ד"ר משה פרחי להתערבות ראשונית במצבי דחק, כדי להנגיש לכלל הצוותים מיומנויות לסייע לאחרים – בבית ובעבודה.
השירות לעבודה סוציאלית מקיים שיתופי פעולה עם הסקטורים האחרים וארגוני הקהילה למציאת פתרונות לאתגרים שעולים כל הזמן בעקבות המצב. זה יכול להיות מטופל דיאליזה שאין מי שיביא אותו לטיפול כי הבן היחיד שלו גויס בצו 8, או מטופלת אונקולוגית שלא יכולה לחזור הביתה אחרי טיפולי הקרנות בגלל המצב, או מטופלת אחרי ניתוח להחלפת מפרק ירך שמדווחת על הסלמה במעגל האלימות במשפחה לאור המצב.
כולנו עובדים יחד כתף לכתף, רק ככה ניתן לצלוח את התקופה הזו, כשרמות המצוקה גבוהות והצרכים רבים, וגם הצוות נמצא יחד עם המטופלים במציאות טראומטית משותפת.
בנוסף, אני לוקחת חלק בעשייה של השירות הארצי לעבודה סוציאלית במשרד הבריאות בטיפול במשפחות נעדרים, חטופים ונרצחים ומאיישת מוקד טלפוני של משרד הבריאות.
אני מזכירה לעצמי ולאחרים שמדובר בריצה למרחקים ארוכים הפעם. חשוב לשמור על הכוחות שלנו ולמלא את המצברים. אני נעזרת מאוד בזמן איכות עם משפחתי ובספורט, שמאפשרים לי להמשיך בעשייה".
ד"ר ג'וליה גוזמן, מנהלת השירות לעבודה סוציאלית באסותא מרכזים רפואיים