אודות ומבנה התכנית לתואר שני

תכליתם של לימודי התואר השני בעבודה סוציאלית היא להכשיר עובדים סוציאליים בעלי תואר ראשון לעיסוק בפרקטיקה מתקדמת, לתפקידי מחקר, הוראה והכשרה באקדמיה ובשדה, ולמילוי תפקידי מינהל והדרכה בשירותים חברתיים.

תכנית הלימודים לתואר שני מתמקדת בהקניית ידע, פיתוח ידע מקצועי והמשגתו וכן במיומנויות טיפול והתערבות.

 

בקורסי הידע יש התייחסות תיאורטית וטיפולית למגוון של קבוצות אוכלוסיה, לדוגמה: משפחה, ילדים ונשים. בקורסי ההתערבות מקנים המורים מיומנויות מתקדמות בפרקטיקה רפלקטיבית–ביקורתית, עיצוב מדיניות, התערבות קבוצתית, התערבות משפחתית והתערבות עם ילדים. בנוסף, בתכנית מוצעים קורסים בנושאים שעומדים במרכז הדיון הציבורי.

 

מתכונת הלימודים לתואר שני היא תכנית לימודים מלאה של שנתיים (ארבעה סמסטרים). תלמיד יורשה להאריך את משך לימודיו באישור ועדת הוראה, בשנה אחת נוספת. תלמידים בתכנית עם עבודת גמר (תזה) , במקרים חריגים, רשאים לקבל אורכה לשנה אחת נוספת בלבד באישור ועדת ההוראה.

 

הלימודים ייערכו יומיים בשבוע ועל התלמיד לפנות את ימי שני ורביעי, עם זאת, תתכן גמישות ליום לימודים אחד בחלק ממסלולי הלימוד.

 

לימודי התואר השני מתקיימים ב-3 מסלולים (עם עבודת גמר וללא עבודת גמר): המסלול האינטגרטיבי לטיפול והתערבות, המסלול הקליני לטיפול בילד ובנוער, המסלול הקליני לטיפול במצבי לחץ וטראומה.

 

להלן פירוט תכנית הלימודים לתואר השני ב-3 מסלולי הלימוד ללומדים בתכנית עם עבודת גמר (תיזה) כמותית ואיכותנית וללומדים בתכנית ללא עבודת גמר.
מכסת השעות לתואר בתכנית ללא עבודת גמר הינה 36 ש"ס ובתכנית עם עבודת גמר הינה 30 ש"ס.
הקורסים בתכנית מאוגדים תחת 3 אשכולות:

  • אשכול 1: קורסי תשתית עבור פיתוח ידע והשמגתו;
  • אשכול 2: התבוננות ביקורתית על הפרקטיקה בעבודה סוציאלית;
  • אשכול 3. פיתוח ידע והמשגתו באמצעות מחקר / פיתוח ידע והמשגתו באמצעות התערבות.

פירוט הקורסים בכל אשכול ניתן למצוא במערכת השעות.

 

דרישות מוקדמות:  הרישום לחלק מהקורסים מותנה בדרישות מוקדמות,   הנכללות בתיאור הקורסים.

 

תכנית לימודים עם תזה      

                   

אשכול 1: קורסי תשתית עבור פיתוח ידע והמשגתו

מסלול התערבות 
מתקדמת בע"ס

מסלול קליני לטיפול בילד ונוער

מסלול קליני לטיפול בטראומה

א. תיאוריות, תחומי בעייה ומודלים של התערבות: מבט שני

4 ש"ס

8 ש"ס

6 ש"ס

ב. סוגיות ומיומנויות

     

תזה כמותית

תזה איכותנית

14 ש"ס

12 ש"ס

6 ש"ס

4 ש"ס

8 ש"ס

6 ש"ס

       

אשכול 2: התבוננות ביקורתית על הפרקטיקה בעבודה סוציאלית

4 ש"ס

4 ש"ס

4 ש"ס

אשכול 3: פיתוח ידע והמשגתו באמצעות מחקר:

תזה כמותית

תזה איכותנית

8 ש"ס

10 ש"ס

8 ש"ס

10 ש"ס

8 ש"ס

10 ש"ס

פיתוח ידע והמשגתו באמצעות התערבות

-

4 ש"ס

4 ש"ס

סה"כ

30 ש"ס

30 ש"ס

30 ש"ס

 

 

תכנית לימודים ללא תזה 

אשכול 1: קורסי תשתית עבור פיתוח ידע והמשגתו

מסלול התערבות

מתקדמת בע"ס

מסלול קליני

לטיפול בילד ונוער

מסלול קליני לטיפול בטראומה

א. תיאוריות, תחומי בעייה ומודלים של התערבות: מבט שני

4 ש"ס

8 ש"ס

6 ש"ס

ב. סוגיות ומיומנויות

22 ש"ס

20  ש"ס

22 ש"ס

       
       

אשכול 2: התבוננות ביקורתית על הפרקטיקה בעבודה סוציאלית

4 ש"ס

4 ש"ס

4 ש"ס

אשכול 3: פיתוח ידע והמשגתו באמצעות התערבות

6 ש"ס

4 ש"ס

4 ש"ס

סה"כ

36 ש"ס

36 ש"ס

36 ש"ס

 

 

לתלמידים שהחלו לימודיהם לפני תשע"ד

 

תכנית לימודים עם תזה                          

אשכול 1: קורסי תשתית עבור פיתוח ידע והמשגתו

מסלול התערבות 
מתקדמת בע"ס

מסלול קליני לטיפול בילד ונוער

מסלול קליני לטיפול בטראומה

א. תיאוריות, תחומי בעייה ומודלים של התערבות: מבט שני

4 ש"ס

8 ש"ס

4 ש"ס

ב. סוגיות עכשוויות במוקד השיח הציבורי, חברתי, מקצועי

4 ש"ס

2 ש"ס

2 ש"ס

ג.    מודלים, גישות, שיטות ואסטרטגיות התערבות

תזה כמותית

תזה איכותנית

8 ש"ס

6 ש"ס

2 ש"ס

0

6 ש"ס

4 ש"ס

ד.  פרדיגמות ושיטות מחקר

2 ש"ס

2 ש"ס

2 ש"ס

אשכול 2: התבוננות ביקורתית על הפרקטיקה בעבודה סוציאלית

4 ש"ס

4 ש"ס

4 ש"ס

אשכול 3: פיתוח ידע והמשגתו באמצעות מחקר:

תזה כמותית

תזה איכותנית

8 ש"ס

10 ש"ס

8 ש"ס

10 ש"ס

8 ש"ס

10 ש"ס

פיתוח ידע והמשגתו באמצעות התערבות

-

4 ש"ס

4 ש"ס

סה"כ

30 ש"ס

30 ש"ס

30 ש"ס

 

 

תכנית לימודים ללא תזה 

אשכול 1: קורסי תשתית עבור פיתוח ידע והמשגתו

מסלול התערבות 
מתקדמת בע"ס

מסלול קליני לטיפול בילד ונוער

מסלול קליני לטיפול בטראומה

א. תיאוריות, תחומי בעייה ומודלים של התערבות: מבט שני

4 ש"ס

8 ש"ס

4 ש"ס

ב. סוגיות עכשוויות במוקד השיח הציבורי, חברתי, מקצועי

8 ש"ס

6  ש"ס

4 ש"ס

ג.  מודלים, גישות, שיטות ואסטרטגיות התערבות

12 ש"ס

12  ש"ס

18 ש"ס

ד.  פרדיגמות ושיטות מחקר

2 ש"ס

2 ש"ס

2 ש"ס

אשכול 2: התבוננות ביקורתית על הפרקטיקה בעבודה סוציאלית

4 ש"ס

4 ש"ס

4 ש"ס

אשכול 3: פיתוח ידע והמשגתו באמצעות התערבות

6 ש"ס

4 ש"ס

4 ש"ס

סה"כ

36 ש"ס

36 ש"ס


​36 ש"ס

 

 

האם לא לשלב את החומר הזה בדף המסלול עצמו?

 

מסלול התערבות מתקדמת בעבודה סוציאלית

על כל תלמיד במסלול ללא תיזה לבחור במהלך לימודיו לפחות 3 קורסים
מתוך המקבץ המתאים לקבוצת הפרקטיקה שילמד (ראו פירוט מקבצים בהמשך).
את קורסי הבחירה הנותרים יש לבחור מתוך הקורסים המוצעים בידיעון בהתאם
לדרישות המפורטות בו (מאשכול  1א' ומאשכול 1 ב').

 

להלן פירוט הקורסים במקבצים:

 

ע"ס במסגרת בריאות נפש/ ד"ר דפנה פרומר

  • הגישה האנטי פסיכיאטרית
  • תיאוריות פסיכותרפויטיות ויישומן בהתערבות פרטנית
  • מושגי יסוד בפסיכולוגיה יונגיאנית
  • פסיכותרפיה קיומית
  • המפגש הטיפולי
  • טיפול ממוקד בפוסט טראומה
  • תיאוריה וקליניקה של פסיכותרפיה

 

התערבות קבוצתית/ גב' בתיה פנחסי

  • פיתוח מיומנויות הנחיה קבוצתית  וסגנון מנחה
  • הנחית קבוצות
  • עבודה קבוצית בסביבתו של הילד
  • סוגיות בעבודה קבוצתית
  • התיאורי ה והפרטיקה של הקבוצה הקטנה
  • התערבות קבוצתית עם נשים
  • טיפול קבוצתי בגברים בדגש פוליטי-חברתי.

 

מיגדר/ גב' שרית שי

  • בריאות נשים
  • המעבר לאימהות
  • אימהות – היבטים תיאורטיים ביקורתיים
  • הפסיכולוגיה של  האישה
  • מין מגדר ומיניות
  • מיגדר ומדיניות חברתית
  • מיגדר בטיפול וטיפול במיגדר
  • התערבות קבוצתית עם נשים
  • טיפול קבוצתי בגברים בדגש פוליטי-חברתי.

 

ילדים/ ד"ר גליה קורניק

  • הדרכת הורים
  • הילד שבי  הילד שלי  והילד שבטיפולי
  • להתבגר לתוך גבולות
  • טיפולים בילדים נפגעי התעללות
  • התבגרות סוערת
  • מיומנויות התערבות ישירה עם ילדים
  • ילדים במצבי טראומה
  • עבודה קבוצתית בסביבתו של הילד
  • תיאוריה וקליניקה של פסיכותרפיה
  • בעיות התנהגותיות ורגשיות בקרב ילדים ומתבגרים

 

 

מסלול קליני לטיפול בילד ונוער

על כל תלמיד במסלול ללא תיזה לבחור במהלך לימודיו
לפחות 3 קורסים מתוך המקבץ המפורט בהמשך. 

את  קורסי הבחירה הנותרים יש לבחור מתוך הקורסים 
המוצעים בידיעון ולפי הדרישות המפורטות בו (מאשכול  1א' ומאשכול 1 ב'). 

בתכנית תיזה ניתן לבחור קורסי בחירה רק מתוך המקבץ.

 

מקבץ הקורסים

  • הדרכת הורים
  • הילד שבי  הילד שלי  והילד שבטיפולי
  • להתבגר לתוך גבולות
  • טיפול בילדים נפגעי התעללות
  • התבגרות סוערת
  • מיומנויות התערבות ישירה עם ילדים
  • ילדים במצבי טראומה
  • עבודה קבוצתית בסביבתו של הילד
  • בעיות התנהגותיות ורגשיות בקרב ילדים ומתבגרים

 

לתלמידים שהחלו לימודיהם לפני תשע"ד הדרישות נותרו כפי שפורטו בידיעון של שנת תחילת הלימודים.

 

 

מסלול קליני לטיפול בלחץ וטראומה

על כל תלמיד במסלול ללא תיזה לבחור במהלך לימודיו 
לפחות 4 קורסים מתוך המקבץ שמפורט בהמשך. 

את קורסי הבחירה הנותרים יש לבחור מתוך הקורסים 
המוצעים בידיעון ולפי הדרישות המפורטות בו (מאשכול 1א' ומאשכול 1 ב'). 
בתכנית תיזה יש לבחור לפחות 3 קורסי בחירה מתוך המקבץ שלהלן.

 

מקבץ הקורסים

  • היבטים חברתיים של טראומה
  • שכול ואובדן
  • אלימות נגד נשים
  • תקוה וחוסן
  • פוסט טראומה מורכבת
  • טיפול ממוקד בטראומה
  • טראומה: בין הקליני לחברתי
  • מה בין הזכות לבריאות זכויות אדם וצדק חברתי
  • טיפולים בילדים נפגעי התעללות
  • ילדים במצבי טראומה
  • טיפול קבוצתי בגברים בדגש פוליטי חברתי 

 

לתלמידים שהחלו לימודיהם לפני תשע"ד הדרישות נותרו כפי שפורטו בידיעון של שנת תחילת הלימודים.

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>