ניהול בתי אבות ודיור מוגן
הכשרת אנשי מקצוע לתפקידי ניהול מסגרות דיור לגיל השלישי, תוך הכרת עולם הזיקנה, גריאטריה, גרונטולוגיה וגישות ניהול חדשניות
תוכנית שנתית
ניהול אקדמי: ורדית מיכאלי הירש, HRM
ההרשמה תחל ב-5.5.25
שנה"ל תשפ"ו
2025 - 2026
התוכנית מוכרת לשעות ידע מקצועי (גמול השתלמות) לעובדות ועובדים סוציאליים
רקע
אתגר מקצועי בתחום הולך ומתרחב: תוחלת החיים נמצאת בעליה, הן בישראל והן ברחבי העולם. כיום, יותר מעשרה אחוזים מאוכלוסיית ישראל הם מעל גיל שישים וחמש – והמספר צפוי לעלות עד לארבעה-עשר אחוז ויותר. בהתאם, קמים עוד ועוד מוסדות ייעודיים לאוכלוסית הגיל השלישי: מוסדות ומרכזי שירות כגון דיור מוגן, כפרי גמלאים, בתי אבות, מרכזי יום, מועדונים, מרכזי בריאות ופנאי, מחלקות גריאטריות שיקומיות ועוד. ההצלחה של כל אחד ואחד מהגופים הרבים האלה טמונה באיכות צוות הניהול וההכשרה המקצועית שלו.
-
תוכנית הלימודים מוכרת על-ידי מינהל אזרחים ותיקים, משרד הרווחה והביטחון החברתי (לבעלי תואר ראשון)
-
בוגרי התוכנית מוכרים ע"י המוסד לביטוח לאומי כעובדים מקצועיים בחברות לשירותי סיעוד לזקנים (בעלי תואר ראשון)
היקף ואופן הלימוד
הלימודים הינם פרונטליים בקמפוס אוניברסיטת ת"א וכוללים הרצאות, דיונים, סדנאות, עבודה בקבוצות קטנות, סימולציות ותרגול. כמו כן נכללים סיורים והדרכות במגוון מוסדות לגיל השלישי.
בתוכנית מושם דגש על לימוד דינמי, חווייתי, יצירתי ופעיל.
תוכנית הלימודים היא שנתית, בהיקף 255 שעות אקדמיות, 34 מפגשים בני 7.5 שעות כל אחד.
ימי ג', בין השעות 13:00 ל- 19:30 (*), החל מ-4.11.25.
*ימי ההדרכה המעשית בשטח והסיורים יתקיימו בשעות הבוקר, ההגעה לסיורים וההדרכות באופן עצמאי.
קהל היעד ותנאי הקבלה
התוכנית מיועדת הן למי שכבר עובדים במוסדות לגיל השלישי ומעוניינים להתמקצע, להעשיר את הידע ולהתקדם במסגרות אלה, והן למעוניינים לעשות הסבה לתחום הצומח של ניהול מוסדות לגיל השלישי.
דרישות קבלה:
-
תואר אקדמי - ההכרה בתעודת הגמר של התוכנית ע"י משרד הרווחה כמקנה אישור לניהול בית אבות, עשויה להיות מותנית בתואר ראשון לפחות (בכל תחום).
-
עניין/ניסיון בעבודה עם קשישים.
-
במידת הצורך, יידרשו המלצות מאנשי מקצוע המכירים את המועמדים ועבודותיהם.
-
הקבלה מותנית בראיון קבוצתי או אישי.
-
ועדת הקבלה תבחן התאמה של מועמדים שאינם עומדים בשני התנאים האלה, אך הינם בעלי רקע ניהולי וניסיון בתחום הזיקנה.
סילבוס
להורדת לוח הזמנים >> (ייתכנו שינויים)
תכני הלימוד יתמקדו בחמישה נושאים על פי המתווה הנדרש על ידי משרד הרווחה:
1. ניהול
מהו ארגון, חזון, בניית אסטרטגיה ארגונית, הובלת שינוי בארגון, ניהול משברים ופתרון קונפליקטים, קבלת החלטות בארגון, ניהול סיכונים, ניהול פיננסי, ניהול זמן, ניהול כח אדם, איכות השירות, שווק ומכירות ועוד.
2. הכרת מדיניות הרווחה והבריאות לגבי זיקנה ורגולציה
הכרות עם מערכת הרווחה והבריאות בתחום זיקנה, ביטוח לאומי, רפורמות, רישוי ובקרה במערכי דיור לגיל השלישי, תהליכי השמה במסגרות, ועדות שונות, עבודה עם גורמי הפיקוח והבקרה, אוכלוסיות ייחודיות.
3. הכרת תחום הזיקנה
נתונים ומאפיינים של הזיקנה כולל התייחסות לעמדות כלפי זקנים.
פיזיולוגיה, גריאטריה, פסיכיאטריה, בריאות וחולי בזיקנה, היבטים חברתיים, סוציאליים, משפחתיים, פסיכולוגיים, בריאות הציבור ועוד.
4. משפט וזיקנה
חוקים רלוונטיים: חוק הפקוח על המעונות - 1965, חוקי הדיור המוגן – 2012, חוקי הגנה על זקנים, פסקי דין רלוונטים, מניעת התעללות והזנחה בזקנים ועוד.
5. חדשנות
מבנה ועיצוב בתי אבות ודיור מוגן, טכנולוגיה מתקדמת בעולם הזיקנה ועוד.
בנוסף:
סיורים (בשעות הבוקר במקום לימודים אחה"צ)
במסגרת התוכנית יתקיימו סיורים במסגרות שונות עם מאפייני אוכלוסייה שונים - מסגרת לתשושים, דיור מוגן, מסגרת סעודית, תשושי נפש וסעודי מורכב.
הדרכה מעשית בשטח (בשעות הבוקר במקום לימודים אחה"צ)
ההדרכה המעשית תיערך במסגרת ימי לימודים וכן בהצטרפות התלמידים למנהלים בשטח. ההדרכה המעשית תכלול ניתוח סימולציות ניהוליות וארגוניות בהנחיית מרצים שהינם מנהלי מערכי דיור בפועל.
מטלות וזכאות לתעודה
לעומדים במטלות התוכנית תוענק תעודת סיום מטעם היחידה ללימודי המשך והשתלמויות של ביה"ס לעבודה סוציאלית ע"ש בוב שאפל, אוניברסיטת תל-אביב. התעודה מכשירה את בוגרי התוכנית לעסוק בתחום, בכפוף לדרישות משרד הרווחה.
-
הגשת עבודות: במהלך הלימודים, על התלמידים להגיש תרגילים וסיכומי סיורים.
עבודת גמר קבוצתית/בזוגות תוגש לקראת סיום הלימודים (מועד מדויק יימסר בתחילת שנה"ל). העבודה תוצג באירוע סיום השנה וחלוקת התעודות, ביום האחרון ללימודים.
התלמידים יידרשו להגיש עבודת גמר מקיפה, הכוללת אינטגרציה של כל הנלמד במהלך התוכנית סביב מערכי דיור לגיל השלישי. -
נוכחות: השתתפות רציפה בשיעורים (המקוונים והפרונטליים) ובסיורים - הינה חובה. במקרה של היעדרות חריגה לתלמיד, תישלל הזכאות לתעודה (אנא עיינו בנהלים לפירוט נוסף).
-
חשוב לציין כי תוכניות היחידה להשתלמויות אינן מקנות תואר אקדמי או נקודות זכות אקדמיות.
-
הנהלת התוכנית רשאית להפסיק לימודים לתלמיד/ה במקרים חריגים בשל אי-עמידה בדרישות או בשל קשיי השתלבות.
-
בתוכנית לא מתקיימות בחינות.
סגל התוכנית
מנהלת אקדמית: ורדית מיכאלי הירש, HRM
-
ורדית מיכאלי הירש, HRM – מנכ"לית אחוזת גבעתיים מרשת אחוזות רובינשטיין. 4 שנים ניהלה את אחוזת פולג ושנתיים וחצי את אחוזת צהלה. בעלת תואר שני בניהול משאבי אנוש ותואר ראשון במנהל עסקים. ניסיון רב שנים בניהול מערכות גדולות ובליווי חברות מובילות במשק. מנכ"לית ובעלים של חברה לייעוץ, הדרכות ואימון אישי, הובילה פרויקטים ותוכניות הדרכה בארגונים מובילים במשק ביניהם רפא"ל, אלביט, תנובה, יונילוור, ארגון המורים, רשת מלונות הילטון, משרד ראש הממשלה ועוד
-
ד"ר און דולברג – מומחה בפנימית ובגריאטריה, מנהל רפואי של מוסד עם מעל 500 מיטות בשרון ובו מגוון רחב של סוגי מחלקות (סיעודיים, תשושי נפש, סיעוד מורכב ושיקום) כמו כן מנהל רפואי של בית אבות ועוסק גם בגריאטריה בקהילה
-
עו"ד רקפת מרדכי שפיים, LLM - מומחית בסוגיות הגיל השלישי, מרצה וכותבת בכתבי-עת מקצועיים בתחום
-
עו"ד אייל שטרנברג – מומחה לדיני עבודה
-
דולי חותם, MA - פסיכולוגיה ארגונית, מאמנת אישית מוסמכת ויועצת ארגונית וניהולית בכירה
-
אורון סלע, MA - יועץ ארגוני בכיר, בעל ניסיון רב בייעוץ ופיתוח ארגוני, בניית חזון אסטרטגיה ניהולית וליווי מנהלים בכירים
-
נציגי משרד הרווחה
-
מרצים נוספים
הערה: ייתכנו שינויים בסילבוס ובסגל עקב אילוצים.
שכר הלימוד והרשמה
סדר הרישום:
-
הגשת מועמדות באמצעות הטופס המקוון ותשלום דמי הרישום. דמי הרישום המשולמים בעת הגשת המועמדות בסך 400 ש"ח, לא נכללים בשכר הלימוד ואינם מוחזרים בשום שלב.
-
למועמדים המתאימים, ייקבע מועד לראיון קבלה והיכרות בקבוצה, שיתקיים באוניברסיטה.
-
שכר הלימוד השנתי לתשפ"ו - 12,200 ש"ח, אותו יש לשלם רק לאחר אישור קבלה לתוכנית.
-
ניתן לחלק את שכר הלימוד השנתי למספר תשלומים ללא ריבית (עד 10), ובלבד שהתשלום האחרון לא יחרוג ממועד סיום שנה"ל.
-
מועמדים המשלמים באמצעות מקום העבודה, יתבקשו ליצור קשר עם גזברית היחידה והתהליך יתבצע מולה.
לתשומת לבך, מומלץ לעיין בהנחיות לרישום וכן בנהלי היחידה לפני מילוי טופס הרישום.
מומלץ להכין מראש:
-
קובץ קורות חיים בעברית (CV).
-
העתקים סרוקים של תעודות אקדמיות ומקצועיות.
-
תמונת פספורט סרוקה.
-
פרטי כרטיס אשראי לתשלום דמי רישום.